ادعای تولید سوسیس و کالباس بدون نگهدارنده صحت ندارد

سید محسن گل‌افشانی، نایب رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران:‌

ادعای تولید سوسیس و کالباس بدون نگهدارنده صحت ندارد

اساساً در تولید فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس)، استفاده از نگهدارنده نیتریت سدیم، یکی از الزامات تولید است که هم در فرآیند تولید و هم به عنوان نگهدارنده حتماً باید مورداستفاده قرار گیرد و از این‌رو ادعای برخی واحدهای کارگاهی صحت ندارد.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران، سید محسن گل‌افشانی، نایب رئیس انجمن و مدیرعامل شرکت «شکوه طعام» ضمن بیان این مطلب گفت: این یک ادعای نادرست از سوی تولیدکننده کارگاهی یا مغازه‌ای است. اساساً در تولید فرآورده‌های گوشتی سوسیس و کالباس، استفاده از نگهدارنده نیتریت سدیم، یکی از الزامات تولید است که هم در فرآیند پروسه تولید و هم به عنوان نگهدارنده حتماً باید از آن استفاده کرد؛ در غیراین صورت، مخاطراتی برای سلامت مصرف‌کننده خواهد داشت که بسیار شدیدتر از اثرات نیتریت سدیم در دراز مدت است. اگر نیتریت سدیم در تولید محصول حذف شود، تولید را با مشکل مواجه ساخته و سبب بروز مخاطراتی به لحاظ تولید سموم و رشد میکروارگانیسم‌ها در مصرف کننده خواهد شد و در واقع، ماندگاری محصول از دست می‌رود.
وی تأکید کرد: به طورکلی ادعای عدم وجود نیتریت سدیم در سوسیس و کالباس صحت ندارد و با نمونه برداری‌هایی از واحدهای کارگاهی نشان داده شده که اتفاقاً نگهدارنده محصولات آنان بسیار بالاتر از حد مجاز است.
گل‌افشانی اظهار داشت: اساساً تولید فرآورده‌های گوشتی سوسیس و کالباس به صورت زیرزمینی امکان پذیر نیست. همانگونه که گفته شد این واحدها باید پروانه‌های ساخت و استاندارد و ناظران مستقر در شرکت داشته باشند و تولید به صورت زیرزمینی ممکن نیست.
وی افزود: البته در سال‌های اخیر، عده معدودی به صورت مغازه یا کارگاهی، اقدام به فعالیت کرده‌اند که فعالیت آنان نیز از سوی وزارت بهداشت محدود شد و برطبق دستور این وزارتخانه، تولیدات این واحدها حتماً باید درمعرض دید بوده و در محل اقدام به عرضه نمایند. در مجموع، تولید فرآورده‌های گوشتی یا به صورت صنعتی است و یا کارگاهی که آن هم محدود است.
نایب رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی تأکید کرد: به‌طور کلی در کشور ما چیزی به نام تولید ارگانیک وجود ندارد و هرجا که نامی از این تولیدات آمد باید به آن شک کرد و امکان تقلب در آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *