تلاش برای ایجاد تغییر در فهرست کالاهای آسیب‌رسان

مهندس جمال حسین‌زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران خبر داد:

تلاش برای ایجاد تغییر در فهرست کالاهای آسیب‌رسان

«برای ایجاد تغییر در فهرست کالاهای آسیب‌رسان و خروج محصولات سوسیس و کالباس از این فهرست، کمیته تخصصی فنی انجمن طی جلسات کارشناسی با نمایندگان اداره نظارت بر موادغذایی وزارت بهداشت پیگیر موضوع هستند و با توجه به مقایسه سرانه مصرف در کشور، امیدواری به خروج فرآورده‌های گوشتی از این فهرست ایجاد شده است.»
آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های مهندس جمال حسین‌زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران است که مشروح آن در ادامه می‌آید:مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان در نیمه نخست سال‌جاری را تشریح کنید.
تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی در نیمه نخست سال جاری با کاهش تقاضا برای خرید محصولات تولیدی مواجه بودند، افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان موجب کاهش تقاضا و تغییر الگوی مصرف، موجب گرایش به سمت محصولات با درصد گوشت کمتر شده است.

انجمن جهت اطمینان بخشیدن به مصرف‌کنندگان درخصوص مصرف فرآورده‌های گوشتی باید از چه اهرم‌هایی استفاده کند؟
برای ایجاد تغییر در فهرست کالاهای آسیب رسان سلامت و خروج محصولات کالباس و سوسیس از این فهرست، کمیته تخصصی فنی انجمن طی جلسات کارشناسی با نمایندگان اداره نظارت بر مواد‌غذایی پیگیر موضوع هستند و با توجه به مقایسه سرانه مصرف در کشور، امیدواری به خروج فرآورده‌های گوشتی از این فهرست ایجاد شده است.
همچنین اقدامات اجرایی جهت بازنگری در استاندارد ملی شماره 2303 و مطالعه میکروسکوپی ذرات مولکولی غضروف و استخوان، طرح پژوهشی با محوریت پژوهشکده کشاورزی و صنایع غذایی سازمان ملی استاندارد در دست اجرا می‌باشد.
ضمناً در اجرای این طرح پژوهشی نمایندگان اداره نظارت بر مواد غذایی و نمایندگان آزمایشگاه مرجع غذا و دارو همکاری فعال دارند و 14 شرکت تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی جهت تهیه نمونه محصولات برای آزمایش بافت‌شناسی از سوی ‌سازمان‌های نظارتی انتخاب شده‌اند و پروژه تحقیقاتی در حال اجرا می‌باشد.
تاکنون ‌نمونه‌سازی در شرکت رباط انجام شده است و شرکت‌های آندره و پاک تلیسه (202) هم به‌زودی مورد بازدید قرار خواهند گرفت و نمونه محصولات جهت آزمایش بافت‌شناسی تولید خواهد شد.

آیا درج لوگوی انجمن بر روی محصولات فرآورده‌های گوشتی و یا گریدبندی کیفی تولیدکنندگان می‌تواند راهی برای اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان و مقابله با تخریب‌های فضای مجازی تلقی شود؟
درمورد رتبه‌بندی کیفی محصولات داشتن پروانه ساخت و اخذ مجوز استفاده از نشان ملی استاندارد ایران و نظارت مستمر مسئول فنی، مسئول کنترل کیفیت بیانگر رعایت موازین کیفی و بهداشتی است.
موضوع رتبه‌بندی شرکت‌های تولیدکننده جزو ضوابط وزارت بهداشت و درمان است که تهیه چک لیست ارزیابی برنامه‌های پیش نیازی در واحد‌های تولیدی از سوی اداره نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت به‌صورت مستمر تهیه و امتیاز کسب شده واحد‌های تولیدی به طور مستمر بازنگری می‌گردد. همچنین حسب اطلاع در برنامه‌های سازمان ملی استاندارد ایران طبقه‌بندی واحد‌های تولیدی با درج نشان‌های تشویقی بر روی محصولات در دست بررسی و تصمیم‌گیری است.
اخذ مجوز‌های سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد ایران، موجب اطمینان خاطرمصرف‌کننده از رعایت کلیه موازین بهداشتی از مرحله ‌تأمین مواد اولیه مصرفی تا عرضه محصولات می‌شود.

عکس: سوسیس و کالباس- شکوفه خوش نثار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *