هم‌اندیشی تشکل‌های صنایع غذایی درخصوص تغییرات نشانه‌گذاری برچسب محصولات

با حضور نمایندگان 21 تشکل مطرح صنعت غذا برگزار شد؛

هم‌اندیشی تشکل‌های صنایع غذایی درخصوص تغییرات نشانه‌گذاری برچسب محصولات

به‌دنبال برگزاری جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور درخصوص نشانه‌گذاری محصولات صنایع‌غذایی، 21 تشکل صنعت غذا با محوریت کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران و مشارکت انجمن دارندگان نشان استاندارد و فدراسیون انجمن‌های صنایع غذایی به بحث و بررسی پرداختند.
به‌ گزارش روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران، هدف از برگزاری این جلسه، دستیابی بخش خصوصی به یک نظر واحد در مورد تغییرات نشانه‌گذاری برچسب محصولات صنایع غذایی بود تا از این رهگذر، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور بتواند به‌صورت هدفمند و منسجم موارد را پیگیری کند.
بر پایه این گزارش در نهايت پس از بحث و تبادل نظر فراوان و پاره‌ای اختلاف نظرهای آشکار، موارد زیر صورت جلسه گردید و به امضاى حاضرين رسيد و با تغییر نشان استاندارد از ISIRI به INSO مخالفت جدی صورت نپذیرفت و تقریبا همه با این مورد موافق بودند.
همچنین با تغییر رنگ نشان استاندارد به سبز ايرانى همه بجز نمایندگان کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران، انجمن افزودنی‌هاى ايران، فدراسیون انجمن‌های صنایع غذایی ايران، انجمن دارندگان نشان استاندارد، انجمن چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی ایران و سندیکای صنایع کنسرو ایران موافقت کردند.
بر پایه این گزارش با اندازه نشان استاندارد به میزان پنج درصد پنل اصلی نمایش، همه به جز نمایندگان انجمن‌های مورد اشاره در بند پیشین، موافقت کردند و همچنین با عدم الزام درج نشان تشویقی حلال برای بازار داخل همه موافق بودند.
این گزارش می‌افزاید: همه با حذف نقائص بحرانی و کاربردی برای نشانه گذاری محصولات صنایع غذايى موافقت خود را ابزار کردند و با عبارت «اندازه نام و عنوان فرآورده ۷۰ درصد سطح زیر پوشش برند باشد، یا به‌صورت واضح، خوانا و قابل رویت درج شود» همه به‌جز نمایندگان انجمن دارندگان نشان استاندارد، فدراسیون انجمن‌هاى صنایع غذایی ایران و انجمن چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی، موافقت کردند.
همچنین با درج عبارت «سازمان ملی استاندارد ایران» زیر نشان استاندارد همگی مخالفت کردند و با حذف حدود رواداری از نشانه گذاری محصولات، همه مخالف بودند.
بر پایه این گزارش در این مورد پيشنهادى مطرح شد که در صورت اصرار سازمان ملی استاندارد ایران به حذف حدود رواداری، همانند اتحادیه اروپا از یک علامت اختصاری مانند e در کنار وزن خالص استفاده شود كه ميتواند به منزله ارجاع به استاندارد مربوطه تلقی گردد تا از برخوردهاى قهرى و تعزيراتى پيشگيرى به عمل آيد.
همچنین همگی با اعمال تغییرات مورد توافق به صورت همزمان و برای یک بار موافقت کرده و توافق شد برای محصولاتی که تغییرات نشانه‌گذاری نیاز به تغییر کلیشه دارد، تا زمانيکه ملزومات بسته بندی در کارخانجات موجود می‌باشد، فرصت داده شود و برای محصولاتی که تغییرات مذکور، مستلزم تغییر سیلندر باشد، زمان حداقل سه سال جهت مستهلک شدن سیلندر‌های موجود واحدهای تولیدی در نظر گرفته شود تا از تحمیل هزینه‌های سنگین به كارخانجات جلوگيرى شود.
بر پایه این گزارش پیشنهاد شد ستاد تسهیل با دستگاه‌های اجرایی دیگر مانند سازمان غذا و دارو جهت یکسان سازی تغییرات مورد نظر مکاتبه کند.
همچنين پیشنهاد شد سازمان ملی استاندارد ایران، تغییرات مورد نظر خود را در قالب QR code روی برچسب محصولات صنایع غذایی اعمال کند.
لازم به ذکر است که درمورد تغییرات نشانه‌گذاری، بعضی از حاضرین که ابتدا مخالف برخی تغییرات بودند، پس از حصول توافق درمورد زمان و چگونگی اعمال تغییرات، با رویکرد حل مسأله و به منظور عدم تقابل با سازمان ملی استاندارد ایران، تغییرات مورد اشاره را پذیرفتند.
گفتنی است در این جلسه نمایندگان کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، انجمن دارندگان نشان استاندارد، فدراسیون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران، انجمن چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی ایران، انجمن شیرینی و شکلات ایران، انجمن نان‌های صنعتی ایران، انجمن آرد سازان ایران، انجمن ماکارونی ایران، انجمن مالت و ماء الشعیر ایران، انجمن آبمیوه و کنسانتره ایران، انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، اتحادیه چیپس و اسنک، انجمن افزودنی‌های ایران، انجمن فرآورده‌های گوشتی ایران، انجمن صنایع روغن نباتی ایران، انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ايران، انجمن صنفی کره گیاهی ایران، انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار، انجمن تامین و تولید روغن و چربی‌های گیاهی و سندیکای صنایع کنسرو ایران حاضر بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *