جلسه با نمایندگان دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و انستیتو تحقیقات تغذیه

پیرو درخواست تشکیل جلسه  از دفتر سازمان غذا و دارو،انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و سازمان جهانی بهداشت که در حال تدوین ابزار پایش و ارزشیابی اجرای برچسب گذاری تغذیه ای محصولات غذایی می باشد، در  ساعت 10:30 روز چهارشنبه مورخ 98/02/18 جلسه ای بدین منظور با موضوع برچسب گذاری غذایی در دفتر انجمن تشکیل گردید.

حاضرین در جلسه:

سرکار خانم دکتر امینی از  انستیتو تحقیقات تغذیه

سرکار خانم زارعی از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت

آقای مهندس حسین زاده دبیر انجمن صنایع فرآورده های گوشتی ایران

خانم دکتر فلاحی رئیس کمیته تخصصی فنی انجمن

 آقای دکتر نظری عضو کمیته تخصصی فنی انجمن 

خانم مهندس امانی دبیر کمیته تخصصی فنی انجمن

در ابتدا سرکار خانم امینی دامنه فعالیت اعضای انجمن را خواستار شدند که دبیر انجمن آقای مهندس حسین زاده ضمن اشاره به تعداد 83 عضو انجمن، توضیحاتی را درخصوص پراکندگی محصولات و دامنه فعالیت شرکت ها از قبیل سوسیس و کالباس و ناگت ارائه نمودند.

سپس موضوع استراتژی های کاهش عوامل آسیب رسان از جمله نمک و چربی مورد بررسی قرار گرفت و خانم دکتر فلاحی ضمن اشاره به تلاش صنعت در راستای موارد مذکور باوجود موانع و مشکلات متعدد  درجهت کاهش درصد نمک مصرفی در فرمولاسیون محصولات از 2% به 1/1 تا 1/5% و کاهش چربی و رساندن آن به 3 % تا 23% باتوجه به نوع محصول اشاره کردند.

آقای دکتر نظری به موضوع آگاهی رساندن مناسب به مصرف کننده به منظور انتخاب درست محصولات با توجه به وضعیت سلامتی مصرف کننده تاکید نمودند.

موضوع برچسب گذاری تراریخته توسط انجمن مطرح گردید و آقای دکتر نظری به مشکلاتی از قبیل عدم آگاهی و مبهم بودن برچسب تراریخته برای مصرف کننده  و مشکل صنعت با برچسسب گذاری با وجود قوانین متغیر  اشاره نمودند.

خانم دکتر فلاحی به مشکل عدم امکان خود اظهاری  تولیدکننده که مشکل عدم امکان پذیر بودن رقابت  و عدم تنوع پذیر بودن محصولات را سبب گردیده است اشاره نمودند.

آقای مهندس حسین زاده دبیر انجمن به موضوعاتی از قبیل  تلاش روز افزون صنعت در راستای بهبود کیفیت و سلامت محصولات، زوایای مختلف دیدگاه عدم آگاهی مصرف کننده و وارد شدن از کانال درست در جهت آموزش و آگاهی رساندن به مصرف کننده از سمت وزارت بهداشت،صدا و سیما و آموزش و پرورش اشاره نمودند.

در نهایت پیشنهاد حضور نمایندگان انجمن در جلسات صدور دستورالعمل ها توسط انجمن مطرح گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *