تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌های گوشتی

مهندس جمال حسین‌زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی اعلام کرد:

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌های گوشتی

سرانه مصرف گوشت قرمز کشور از 8 کیلوگرم به 6 کیلوگرم کاهش یافته و به‌همین نسبت سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی هم به حدود 3 تا 3.2 کیلوگرم کاهش یافته است.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران، مهندس جمال حسین‌زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: وقتی ما می‌خواهیم قیمت‌گذاری کنیم، مبنای قیمت‌گذاری همان قیمتی است که به‌طور دستوری روی مواد اولیه گذاشته شده است و طبیعی است در این شرایط تولیدکنندگان به‌گونه‌ای عمل می‌‌کنند که قیمت تمام شده را به قیمت مدنظر دولت برسانند که مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.
به گفته وی امروز ناچاریم با کاهش میزان گوشت در پروسه تولید فرآورده‌های گوشتی قیمت تمام شده را مدیریت کنیم.
حسین‌زاده با بیان این‌که امروز قیمت گوشت در دامداری با قیمت گوشت در کشتارگاه بسیار متفاوت است افزود: در واقع قیمت دام زنده با قیمت لاشه گوشت بسیار فرق دارد، از سوی دیگر قیمت گوشت لاشه با گوشت آماده مصرف هم دارای تفاوت قیمت بسیاری است، یعنی لاشه 250 کیلوگرمی گوشت گوساله پس از استحصال دارای 24 درصد استخوان است که باید کسر و به قیمت تمام شده افزوده شود.
وی افزود: همچنین بخش‌هایی غیرقابل مصرف نظیر پیه‌ دارد و به‌طور کلی 30 درصد غیرقابل مصرف از گوشت لاشه وجود دارد.
دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران خاطرنشان ساخت: در مرغ قضیه از این حادتر است، چرا که لاشه مرغ پس از استخوان‌گیری پوست‌گیری شده و گردن و بال آن حذف می‌شود و تنها 46 درصد وزن اولیه، گوشت آماده مصرف است.
وی متذکر شد: متأسفانه مرجعی به این موارد توجهی نمی‌کند و همین نگاه نادرست مشکلات بسیاری ایجاد کرده است، چرا که هیچ‌گاه قیمت کشتارگاهی گوشت همان قیمت گوشت مصرفی در پروسه تولید سوسیس و کالباس نیست.
حسین‌زاده اظهار داشت: از سوی دیگر نباید از نظر دور داشت که هرگاه سیستم در محاسبات‌اش دچار مشکل می‌شود، بار مشکل را روی دوش توزیع و… می‌اندازد که آدرس غلط است.
وی یادآور شد: امروز اکثر شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌‌های گوشتی برای خود سیستم حمل و توزیع تعریف کرده‌اند، چرا که ضعیف‌ترین شرکت تولیدکننده باید روزانه 4 تا 5 تن تولید داشته باشد والا به نقطه سر به سر نمی‌رسد و برای این‌ میزان تولید حداقل 3 تن نیاز به گوشت قرمز و مرغ دارد و این مسأله‌ای نیست که بشود یک‌روزه تأمین‌اش کرد و از این‌رو ما با تأمین‌کنندگان گوشت صنعت، قراردادهای بلندمدت منعقد می‌کنیم که نیاز روزانه تأمین شود.
به گفته وی از سوی دیگر اتفاقات بازار گوشت هم تولیدکنندگان را با چالش‌های بسیار مواجه می‌کند، چرا که وقتی برای واردات گوشت، محدودیت اتخاذ می‌شود و ثبت سفارش واردات گوشت قرمز هم گاهاً تا 4 ماه به درازا می‌کشد، مشکلات بسیاری رخ می‌دهد.
حسین‌زاده گفت: ابتدا در این پروسه باید موافقت وزارت جهادکشاورزی را بگیریم، بعد موافقت سازمان دامپزشکی و سرانجام در نوبت تخصیص ارز بانک مرکزی قرار بگیریم و بعد هم مکافات‌های ترخیص وجود دارد که در عمل تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی را با مشکل مواجه می‌کند.
تمام این فعل و انفعالات و هزینه‌های مبادله پول هم به تولیدکننده تحمیل می‌شود که در هیچ جایی محاسبه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *