تلاش برای تأمین سرمایه در گردش و خروج از فهرست کالاهای آسیب‌رسان

مهندس جمال حسین‌زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی اعلام کرد:

تلاش برای تأمین سرمایه در گردش و خروج از فهرست کالاهای آسیب‌رسان

«تلاش برای خروج محصولات تولیدی صنعت فرآورده‌های گوشتی از فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت جزو برنامه‌های اصلی انجمن به‌شمار می‌رود و با همکاری کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی در تلاش هستیم تا نام آسیب‌رسان سلامت را تغییر دهیم و پیشنهاد داریم که مسئولیت تهیه این فهرست به سازمان غذا و دارو که مسئولیت صدور پروانه ساخت و سایر مجوزهای تولید محصولات غذایی و نظارت بر تولید را دارد، واگذار شود.»
مهندس جمال حسین‌‌زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی با بیان این مطلب به ارائه گزارشی از فعالیت‌های متنوع و پربار انجمن پرداخت که با هم می‌خوانیم.

لطفاً‌ مختصری پیرامون عملکرد انجمن و کمیته‌های انجمن در 9 ماهه امسال توضیح دهید.
فعالیت‌های انجمن در سال 1401 در راستای حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی اعضا انجام پذیرفته است و با تحقیق و بررسی، مشکلات و نیاز‌های اعضا شناسایی و سعی در بهبود کیفیت تولیدات و جلوگیری از رقابت ناسالم با هماهنگی ارگان‌های نظارتی شده است.
همفکری و تبادل‌نظر با اعضای هیأت مدیره و اعضای کمیته‌های فنی، بازار‌، روابط عمومی و آموزش انجمن، موجب انعکاس مشکلات شرکت‌های عضو می‌گردد و با همکاری این گروه‌ها تلاش برای رفع مشکلات و نیاز‌های اعضا انجام می‌شود.
از جمله اقداماتی که در سال جاری در ارتباط با تدوین و تجدیدنظر استاندارد‌های مرتبط با صنعت فرآورده‌های گوشتی صورت گرفته می‌توان به تجدیدنظر استاندارد سوسیس و کالباس به شماره 2303، تدوین استاندارد تشخیص مشتقات گوشت گاو و بوفالو در مواد غذایی به روش PCR، تدوین استاندارد ساندویچ سرد آماده مصرف، تدوین استاندارد کوفته پخته آماده مصرف، تجدیدنظر استاندارد آیین کار بسته‌بندی و نشانه‌گذاری گوشت کله، زبان و مغز گاو و تدوین استاندارد روده (پوشش) مورد مصرف در صنایع غذایی اشاره کرد که با مشارکت نمایندگان انجمن و نظرات تخصصی اعضای کمیته فنی انجام شده است.
از اقداماتی که در سال‌جاری در ارتباط با سازمان غذاودارو‌، اداره نظارت بر مواد‌غذایی‌، اداره آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت و درمان و دفتر بیماری‌های غیر واگیر پیگیری شده، می‌توان به ابهامات روش اجرای آزمون PCR و مشکل عدم تشخیص اختلاط ناخواسته مواد اولیه و پیگیری درمورد خروج فرآورده‌های گوشتی از فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت اشاره کرد.
در ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در سال‌جاری نیز همکاری‌های خوبی داشتیم.
یک پروژه تحقیقاتی در دست اجرا با انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور (‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) با عنوان بررسی درک و نگرش مصرف‌کنندگان درباره فرآورده‌های گوشتی داریم.
پروپوزال مطالعه میکروسکوپی انواع بافت‌های غیرمجاز در فرآورده‌های گوشتی با دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در دست بررسی و آماده شدن برای تنظیم قرارداد است.
همچنین پروپوزال بررسی میزان بافت‌های استخوان و غضروف در سوسیس و کالباس فاقد خمیر گوشت از پژوهشگاه استاندارد مورد مذاکره جهت تصویب قرار دارد.

پس از جراحی بزرگ اقتصاد در ابتدای سال‌جاری وضعیت تولید صنعت فرآورده‌های گوشتی دستخوش چه تغییراتی شد و امروز مهمترین مشکلات این صنعت را تشریح کنید؟
تولیدکنندگان صنعت فرآورده‌های گوشتی پس از جراحی بزرگ اقتصادی، برای تأمین سرمایه در گردش مورد‌نیاز با مشکل جدی درگیر شدند.
تأمین سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان در صنعت غذا همواره یکی از مشکلات اساسی در تداوم فعالیت به‌شمار می‌رود. در رشته فعالیت تولید فرآورده‌های گوشتی نیز بیش از 80 درصد قیمت تمام شده به هزینه مواد اولیه اختصاص دارد و تغییراتی که در قیمت خرید گوشت گوساله، گوشت مرغ، روغن و … ایجاد شد، منجر به آن گشت که تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز برای تولیدکنندگان بسیار دشوارتر از قبل شود و سیاست‌های انقباضی بانک‌ها نیز مزید بر علت شده است.
از سوی دیگر افزایش قیمت تمام شده موجب کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان شده است و تولید محصولات با بیش از 70 درصد گوشت به دلیل کاهش تقاضا کاهش چشمگیری داشته است.
افزایش قیمت تمام شده محصولات و کاهش قدرت خرید مردم منجر به کاهش تولید و کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری جدید و توسعه فعالیت شرکت‌ها شده است.

لطفاً درخصوص دوره‌های آموزشی انجمن توضیح دهید.
در راستای دستیابی به اهداف انجمن (ارتقای سطح آگاهی و دانش اعضاء و کارکنان واحدها و سایر ذینفعان‌)، فعالیت موسسه آموزشی انجمن از سال 1399 با کسب مجوز‌های مربوطه از سازمان غذا و دارو، مرکز آموزش فنی حرفه‌ای استان تهران و سازمان ملی استاندارد ایران آغاز شده است.
از سال 1399 تاکنون 10 دوره آموزشی با تصویب کمیته تخصصی آموزش انجمن به میزان 2206 نفر – ساعت آموزش همکاران شاغل در شرکت‌های عضو انجام پذیرفته است.
در سال جاری تاکنون 4 دوره آموزشی با مجموع 64 شرکت کننده برگزار شده است.
دوره آشنایی با فرآورده‌های گوشتی فراسودمند و الزامات آن به تدریس دکتر نبی شریعتی‌فر، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کمیته تخصصی آموزش انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران، دوره آشنایی با فرآورده‌های گوشتی آنالوگ به تدریس دکتر رامین خرمی، دستیار تخصصی گروه بهداشت و کنترل مواد غذایی دانشگاه تهران، دوره آزمون‌های بافت‌شناسی فرآورده‌های گوشتی‌ و تحلیل نتایج آزمایشات به تدریس دکتر حسن مروتی، عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دوره آزمون‌های میکروبی فرآورده‌های گوشتی و تحلیل نتایج آزمایشات به تدریس دکتر علی میثاقی و دکتر حسن گندمی نصرآبادی، اعضاء هیأت علمی دانشگاه تهران از جمله این دوره‌ها به‌شمار می‌رود.

لطفاً گزارشی درخصوص عملکرد تعاونی وطن ارایه دهید.
شرکت تعاونی تولیدکنندگان سوسیس و کالباس وطن تا پایان دی ماه سال جاری نسبت به واردات 631 تن مواد اولیه جانبی تولید فرآورده‌های گوشتی که مورد مصرف همه تولیدکنندگان این فرآورده بوده، اقدام کرده است.
شرکت تعاونی با سرمایه سهامداران خود معادل دو میلیون دلار طی 10 ماه گذشته از کشور‌های آلمان و چین واردات داشته است.
اقلام وارداتی طی این دوره شامل 350 تن ایزوله سویا ،200 تن فسفات سدیم، 60 تن اسید آسکوربیک و 21 تن نیتریت سدیم بوده و به شرکت‌های سهامدار واگذار شده است.

لطفاً درخصوص برنامه‌های آتی انجمن توضیح دهید.
توسعه و تداوم همکاری با سازمان‌های نظارتی و پژوهشی کشور و تمدید تفاهمنامه‌های فی مابین جزو برنامه‌های انجمن است.
همچنین در جهت بهبود شرایط و توسعه فعالیت شرکت‌های تولید کننده فرآورده‌های گوشتی نسبت به جلب اعتماد بیشتر مصرف‌کنندگان و افزایش مصرف سرانه محصولات برنامه‌ریزی لازم در کمیته‌های تخصصی انجمن صورت گرفته است و تلاش می‌‌کنیم تا نسبت به تسهیل شرایط خرید محصولات توسط مصرف‌کنندگان ‌و خروج باقیمانده محصولات تولیدی از مشمول مالیات بر مصرف (ارزش افزوده) را پیگیری کنیم.
تلاش برای خروج محصولات تولیدی از فهرست کالاهای آسیب رسان سلامت جزو برنامه‌های اصلی انجمن به‌شمار می‌رود.
با همکاری کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی تلاش می‌‌کنیم که نام آسیب رسان سلامت را تغییر دهیم و پیشنهاد داریم که مسئولیت تهیه این فهرست به سازمان غذا و دارو که مسئولیت صدور پروانه ساخت و سایر مجوز‌های تولید محصولات غذایی و نظارت بر تولید را دارد، واگذار شد.
درحال حاضر مسئولیت تهیه فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت به‌عهده دفتر بیماری‌های غیر‌واگیر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. poverka_eoPt گفت:

    Где заказать поверку счетчиков воды: поиск надежной компании
    поверка счетчика [url=https://www.poverka-shetchikov-vodi.ru]https://www.poverka-shetchikov-vodi.ru[/url] .

  2. gotovim_ypor گفت:

    Приготовление еды на скорую руку: идеи для незапланированных ужинов
    рецепт блюд [url=http://dishes1.ru/]http://dishes1.ru/[/url] .

  3. Вывод из запоя за 3 дня: реально ли это
    вывод из запоя цена https://vyvod-iz-zapoya663.ru/ .

  4. diplom_jnoi گفت:

    Купить диплом: покупка подлинного документа о высшем образовании
    купить диплом https://www.kupit-diplom01.ru/ .

  5. Всё о морских прогулках в Сочи: Советы и рекомендации
    морские прогулки сочи цены http://www.morskie-progulki-v-sochi.ru/ .

  6. diplom_coSa گفت:

    Купить диплом о высшем образовании: Надежное качество и оперативное оформление
    купить диплом о высшем https://dipls-w.ru .

  7. Продвижение сайтов для B2B: особенности и стратегии
    продвижение сайта в топ москва http://prodvizhenie-sajtov-viz.ru/ .

  8. ekspleyner_qiMr گفت:

    Эксплейнеры для блогеров: Улучшаем контент и аудиторию
    ролик эксплейнер https://www.xplainervideo.ru .

  9. ufanet_dmpn گفت:

    Уфанет: ответы на частые вопросы пользователей
    уфанет цены http://www.ufanet-podklyuchit.ru/ .

  10. Каркасные дома под ключ: видеообзоры и виртуальные туры
    каркасные дома в москве http://karkasnye-doma-pod-klyuch-01.ru/ .

  11. Вывод из запоя: какие факторы влияют на успех процедуры?
    круглосуточный вывод из запоя спб https://www.vyvod-iz-zapoya112.ru .

  12. Дома из бруса для семьи: выбор оптимальной планировки
    дома из бруса под ключ цена http://doma-iz-brusa-pod-klyuch1.ru/ .

  13. cryptocurr_tzkr گفت:

    Top 5 cryptocurrency wallets you should know about
    buy usdt http://www.tradingwallet-online.com .

  14. shveynaya_ysMl گفت:

    Обзор швейных машинок: сравниваем популярные модели
    коверлок купить http://sewing-machines2.ru/ .

  15. Купить дипломы онлайн: Просто, быстро, безопасно
    купить диплом с занесением в реестр цена http://www.kupyt-diplom.ru/ .

  16. porolon_jpOa گفت:

    Доставка мебельного поролона в любую точку России — Быстро и надежно
    жесткий поролон https://vinylko17.ru/ .