کاهش 50 درصدی واردات مواد اولیه فرآورده‌های گوشتی

«به اعتقاد من بازار باید بهترین مرجع تعیین کننده قیمت باشد، ولی آنچه اتفاق افتاد این بود که فاصله میان قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده زیاد شد و هزینه‌های توزیع، پخش، سود خرده‌فروشی و… باعث شد که در برخی مواقع حتی بیش از ارزش کالا به قیمت تولیدکننده افزوده شود… » آنچه خواندید بخشی از صحبت‌های مهندس جمال حسین‌زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی بود که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

میزان تولیدات صنعت فرآورده‌های گوشتی چقدر است؟

193 شرکت ثبت شده در زمینه تولید فرآورده‌های گوشتی در کشور وجود دارد که از این تعداد 140 شرکت فعال هستند و در مجموع 500 هزار تن انواع فرآورده‌های گوشتی اعم از سوسیس، کالباس، همبرگر،

کباب لقمه و ناگت را تولید می‌کنند و حدود 360 هزار تن از این تولیدات شامل سوسیس و کالباس است.

   مهمترین مشکلات تولید فرآورده‌های گوشتی در سال 1400 را شرح دهید.

شرکت‌های عضو انجمن با مشکل تأمین مواد اولیه مواجه بودند. افزایش قیمت گوشت گوساله بسیار زیاد بود و موجب شد که تولید، بیش‌تر به سمت فرآورده‌های حاصل از گوشت مرغ گرایش پیدا کند.

مصرف‌کنندگان به‌دلیل محدودیت‌های درآمدی، بیشتر به سمت مصرف‌ فرآورده‌های گوشت مرغ تمایل داشتند.

یکی دیگر از مشکلات ما تأمین مواد اولیه وافزودنی‌های شرکت‌های عضو بود. شرکت تعاونی وطن در طول 30 سال گذشته مسئولیت واردات و تأمین مواد اولیه مورد نیاز اعضا را عهده‌دار بوده است، اما متأسفانه به‌دلیل مشکلاتی که برای ثبت سفارش در سال 1400 وجود داشت، واردات برخی مواد اولیه نظیر نیتریت، اسید اسکوربیک، فسفات سدیم و ایزوله سویا با مشکل مواجه شد و واردات ما نسبت به سال گذشته به زیر 50 درصد رسید. متأسفانه تعاونی وطن را به مثابه یک شرکت بازرگانی تلقی کردند، نه بازوی اقتصادی یک انجمن صنفی که تأمین کننده مواد اولیه مشترک مورد نیاز یک صنعت است.

  در ماه‌های پایانی سال 1400 با اجرای طرح قیمت‌گذاری مواجه بودیم، در این رابطه چه نظری دارید و چه نقاط ضعف و قوتی را برای این طرح متصور هستید؟

به اعتقاد من «بازار» باید بهترین مرجع تعیین کننده قیمت باشد، ولی آنچه اتفاق افتاد این بود که فاصله میان قیمت تولید و مصرف‌کننده زیاد شده بود و هزینه‌های توزیع، پخش، سود خرده‌فروشی و… باعث شد که در برخی مواقع حتی بیش از ارزش کالا به قیمت تولیدکننده افزوده شود.

به‌همین دلیل دولت وارد عمل شد و البته در حال حاضر مشکل این است که این حاشیه سود را بسیار پایین‌ در نظر گرفتند.

آن زمان که 100 درصد روی قیمت تولیدکننده لحاظ می‌شد، اجحاف در حق مصرف‌کننده بود، اکنون هم مشکل این است که حاشیه سود پخش برای صنعت ما حدود 13 درصد است و برای خرده‌فروش 12 درصد و در مجموع 25 درصد که با توجه به شرایطی که فرآورده‌های گوشتی دارد و باید زنجیره سرد در حمل و نقل رعایت شود، لذا به نظر می‌رسد تجدیدنظر در این‌خصوص ضرورت دارد که با سازمان حمایت این درخواست را مطرح کردیم.

  لطفاً گزارشی از عملکرد انجمن در سال 1400 ارائه دهید.

انجمن در سال 1400 در مجموع 20 جلسه هیأت مدیره برگزار کرد و علاوه بر این جلسات هیأت مدیره، کمیته فنی انجمن که متشکل از نمایندگان تولید و کنترل کیفیت 9 شرکت عضو انجمن است بالغ بر 20 جلسه برگزار کرد و درخصوص تدوین استانداردهای مختلف، منشأ اثر بود و در تدوین 3 استاندارد با سازمان ملی استاندارد مشارکت داشته است.

علاوه بر این، طی جلساتی با دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درخصوص بهبود وضعیت آسیب‌رسان بودن کالا، همکاری‌هایی داشته است. همچنین ارتباطات بسیاری با انستیتو تغذیه و دانشگاه‌های علوم پزشکی برقرار شده است.

همچنین این کمیته در تفاهمنامه‌هایی که انجمن با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارد، همکاری داشته است.

مرکز آموزش انجمن در سال 1400 شش دوره برگزار کرده است که اساتید آن عضو هیأت امنای مرکز آموزش انجمن هستند و 7 جلسه مشترک برگزار کردند که خروجی‌های مناسبی حاصل شده است.

کمیته بازار، یکی دیگر از کمیته‌های فعال انجمن بوده که بالغ بر 10 جلسه برگزار کرده و در مورد بهبود شرایط بازار، درج قیمت تولید کننده و ارتباط شرکت‌ها با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و قراردادهایی که میان آنها تنظیم می‌شود، فعالیت داشته است. در این کمیته 8 مدیر بازرگانی و فروش شرکت‌های عضو انجمن عضویت دارند. کمیته روابط عمومی و تبلیغات هم کمیته جدیدی است که در سال 1400 تشکیل شد و این کمیته متشکل از 5 نفر از مدیران روابط عمومی و مدیران عامل شرکت‌های عضو انجمن است و از رسانه‌ها، شاخص‌ترین نماینده‌ها را داریم.

این کمیته، بحث بازنگری سایت انجمن و ارتقای طراحی و بهبود عملکردش را دنبال می‌کند.

بحث تقویت صفحه اینستاگرامی و بعد انتشار نشریه داخلی انجمن هم در این کمیته دنبال می‌شود.

  دوره‌های آموزشی انجمن چه مخاطبینی دارد؟

مخاطبین این دوره‌ها، مدیران تولید، مدیران کنترل کیفی و مدیران میانی شرکت‌ها هستند.

انجمن موفق شد در سال 1400 برای مرکز آموزش از دانشگاه علوم پزشکی ایران، سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد و سازمان فنی و حرفه‌ای مجوز اخذ کند تا مدارکی که برای دانش‌آموختگان صادر می‌شود، اعتبار لازم را داشته باشد که در نمرات بازآموزی که موردنیاز مسئولین فنی و مسئولن کنترل کیفی است کمک بسزایی کرده است. تدوین دو کتاب با نام‌های «سیستم‌ ایمنی موادغذایی در شرکت‌های کوچک و متوسط»، تألیف و ترجمه دکتر خرم از همکارانمان در شرکت گوشتیران است که با کمک مرکز حلال دکتر جنت چاپ و نشر آن انجام شده است. موضوع دوم، بحث تکنولوژی تولید نام دارد که توسط مهندس مقنیان در مرکز آموزش تدریس می‌شود و انجمن در نظر دارد آن را به‌صورت کتاب منتشر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *