نگاه متولیان به صنعت فرآورده‌های گوشتی منصفانه نیست

رمضان فلاحتی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی:

نگاه متولیان به صنعت فرآورده‌های گوشتی منصفانه نیست

تولید صنعت فرآورده‌های گوشتی در طول 5 سال گذشته بین 500 تا 600 هزار تن در نوسان بوده که با توجه به محدودیت‌های قانونی اعمال شده محقق شده است.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران، مهندس رمضان فلاحتی، رئیس هیأت مدیره انجمن ضمن بیان این مطلب افزود: درخصوص تولید، آمار درستی نمی‌توان ارائه داد؛ اما ما تقریباً طی 5 سال گذشته با روش معکوس و محاسبه میزان تولید شرکت‌های تولید پوشش سوسیس و کالباس و آمار تولید این شرکت‌ها به رقمی حدود 500 تا 600 هزار تن در سال رسیدیم و در عجب هستیم که در محصولی که مصرف سرانه آن به 20 گرم در روز نمی‌رسد، چرا تولیدکنندگان را به سمتی سوق می‌دهند که واقعاً شایسته آن نیستند.
وی افزود: در دنیا، به تولید این فرآورده‌ها، یارانه تعلق می‌گیرد، البته این امر در کشورهای اروپایی و آمریکا که مصرف سرانه آن‌ها بالای 40 کیلوگرم در سال است به صورت علنی نیست، اما حمایت‌هایی از آن صورت می‌گیرد، چون در مجموع، تولیدات آن‌ها از گوشت است و کمتر از ترکیب مواد گیاهی و حیوانی در آن استفاده می‌شود. به طور کلی، چون پروتئین یک ماده تأثیرگذار بر رشد است، این فرآورده برای افراد در سن رشد بسیار مفید است و می‌توان از آن به عنوان یک محصول غذایی مناسب استفاده کرد.
فلاحتی گفت: هر یک از ترکیبات این فرآورده‌ها‌ می‌تواند عامل مفیدی برای تغذیه باشد و با توجه به طعم و جذابیتی که برای خانوار دارد با تبلیغات غیر مغرضانه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و اگر تبلیغات ناآگاهانه و منفی را از این صنعت حذف کنیم مسلماً در جامعه از تقاضای مصرف خوبی برخوردار خواهد شد، اما در بسیاری از مواقع، خودسانسوری‌هایی که هیچ مأخذ و منبعی علمی ندارد، مانع از آن می‌شود.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی متذکر شد: در مجموع، هدف اصلی انجمن از ابتدا حمایت از حقوق قانونی اعضا و سپس کمک به تدوین استانداردها در جهت بهبود کیفیت و آسان‌سازی تولید بوده است و تاکنون تمامی موارد را در کمیته‌هایی برای تدوین و بازنگری استانداردها به کار برده‌ایم و کمیته فنی به نمایندگی از هیأت مدیره انجمن آن را انجام داده است.
وی اظهار امیدواری کرد که این صنعت، به جایگاه خود دست یابد و نگاه غیرمنصفانه مسئولین به خصوص وزارت بهداشت و استاندارد نسبت به آن تغییر کند.
فلاحتی تأکید کرد: در حال حاضر ما حکم متهمی را داریم که بدون اثبات جرم محکوم می‌شود، چرا که اگر منصفانه برخورد شود وقتی در رادیو و تلویزیون، هجمه‌ای علیه صنعت می‌شود، باید اجازه دهند نماینده‌ای از انجمن حضور داشته باشد تا از حقوق تولیدکنندگان دفاع کند، اما متأسفانه بدون حضور نماینده‌ای از صنعت، ما را محکوم می‌کنند؛ در صورتی که همین افراد وقتی در جلسات خصوصی برای آنان ادله منطقی می‌آوریم، قانع می‌شوند.
فلاحتی متذکر شد: متأسفانه نمی‌دانیم مُهری که روی پیشانی این صنعت زده شده است را چگونه می‌توان پاک کرد. تمام مواد اولیه به کار رفته در صنعت، مناسب است و هیچ یک، مغایر با سلامتی نیست. تمامی این مسائل را در کمیته‌هایی برای تدوین و بازنگری استانداردها به کار برده‌ایم. کمیته فنی نیز آن‌ها را به نمایندگی از هیأت مدیره انجام داده است. با توجه به فعالیت های انجام شده، امیدواریم این صنعت تاحدودی جایگاه خود را پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *