مهمترین دغدغه تولیدکنندگان تصورات منفی بی‌دلیل مصرف‌کنندگان است

محمدکاظم اوجی، مدیرعامل دمس شیراز:

مهمترین دغدغه تولیدکنندگان تصورات منفی بی‌دلیل مصرف‌کنندگان است

«به‌نظر می‌رسد بهترین راهکار برای نجات صنعت بزرگ فرآورده‌های گوشتی، انعطاف بیشتر ارگان‌های نظارتی درخصوص آزمون‌های موردنظر و استفاده از منابع غذایی متنوع و در دسترس بوده، به نحوی که محصولات باکیفیت و با قیمت متنوع تولید شده و امکان خرید برای کلیه اقشار جامعه ایجاد شود.»
آنچه خواندید بخشی از صحبت‌های محمدکاظم اوجی، مدیرعامل «دمس شیراز» است که مشروح آن در ادامه می‌آید.

مهمترین اولویت‌های تولید صنعت فرآورده‌های گوشتی در سال «مهار تورم، رشد تولید» چیست؟
یکی از مهمترین اولویت‌های این صنعت که مشترک با دیگر صنایع کشور است، در حال حاضر تأمین و حفظ نقدینگی است. ضمناً تامین مواد اولیه ‌و تجهیزات با کیفیت و نوسان قیمت از جمله دیگر نگرانی‌های صنایع کشور به‌شمار می‌رود، چرا که باید امکان تثبیت و یا کاهش شیب قیمت تمام شده محصول نهایی را محقق کند.
صنعت فرآورده‌های گوشتی با وجود آنکه تمام پروانه‌های تولید، استاندارد و… را اخذ کرده‌ است، اما در لیست کالاهای آسیب‌رسان قرار گرفته‌اند، دلیل این رویکرد چیست و چه صحبتی با مسئولان دارید؟
متأسفانه دلیل قرار گرفتن فرآورده‌های گوشتی در لیست کالاهای آسیب رسان به طور واضح برای دست اندرکاران این صنعت بزرگ توضیح داده نشده، لیکن در صورتی که مورد حائز اهمیت برای قانونگذار استفاده از مواد نگهدارنده باشد، باید در نظر داشت که با توجه به عدم نظارت کافی بر عملیات کشاورزی، نیترات و نیتریت به وفور از طریق استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی نیز وجود دارد. در‌صورتی که به توجه به این‌که نقطه هدف نیتریت در فرآورده‌های گوشتی تنها یک میکروارگانیسم خاص بوده و نیز این ماده با قیمت بالا و به‌صورت وارداتی تهیه می‌گردد، میزان مصرف آن بسیار کم (۸۰_۱۲۰ پی پی ام) است و استفاده بیش از حد استاندارد از آن در فرآورده‌های گوشتی توجیهی ندارد، لذا حساسیت روی این موضوع منطقی نیست.

با توجه به سرانه مصرف پایین فرآورده‌های گوشتی در کشور، چه پیشنهادی برای ارتقای سرانه مصرف دارید؟
یکی از مهمترین دلایل پایین بودن سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی، بدبینی و ناآگاهی مصرف کننده در مورد این منبع غنی پروتئین است. به‌نظر می‌رسد تنها بارقه امید جهت افزایش سرانه مصرف، ایجاد امکان تبلیغات و اطلاع‌رسانی و نیز افزایش آگاهی مصرف کنندگان است.

مهمترین معضلات تولید فرآورده‌‌های گوشتی در کشور را تشریح کنید.
یکی از مهمترین معضلات تولید فرآورده‌های گوشتی،الزامات سختگیرانه ادرات در خصوص استفاده از مواد اولیه متنوع و نیز شرایط متفاوت تولید محصول است که این امر باعث تبدیل این محصولات به کالای لوکس و حذف آن از سفره ی خانواده‌های قشر متوسط و پایین تر گردیده است.

درخصوص سخت‌گیری‌های ارگان‌های نظارتی نظیر آزمون بافت‌شناسی و… چه نظری دارید؟
به‌نظر می‌رسد بهترین راهکار برای نجات این صنعت بزرگ و حائز اهمیت، انعطاف بیشتر ارگان‌های نظارتی در‌خصوص آزمون‌های مورد نظر و استفاده از منابع غذایی متنوع و در دسترس بوده، به نحوی که محصولات با کیفیت و قیمت متنوع تولید شده و امکان خرید برای کلیه اقشار جامعه ایجاد شود.

اگر صحبت یا نکته ناگفته‌ای دارید، تشریح کنید.
یکی از مهمترین دغدغه‌های تولید‌کنندگان این صنعت، تصورات منفی مصرف کننده در‌خصوص مواد‌اولیه استفاده شده در این محصولات است. حال آنکه با اطلاع‌رسانی صحیح به مصرف‌کننده از طریق رسانه‌های اجتماعی، قطعاً تحولی عظیم در این صنعت و دیگر صنایع مهجور کشور اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *