مخالفت انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی با حذف «حد رواداری» از روی لیبل محصولات

دکتر پریسا فلاحی، رئیس کمیته فنی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران اعلام کرد:

مخالفت انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی با حذف «حد رواداری» از روی لیبل محصولات

انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران مخالفت خود را با حذف «حد رواداری» از روی لیبل محصولات اعلام کرده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی، دکتر پریسا فلاحی، رئیس کمیته فنی این انجمن ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: از آنجایی‌که تمامی دستگاه‌های فیلر در کارخانجات تولید کننده فرآورده‌های گوشتی با یک تلورانس وزنی، محصولات را در پوشش‌ها پر می‌کنند، نه با یک وزن ثابت و مشخص و همچنین انواع فرآورده‌های گوشتی پس از تولید، دچار افت وزنی و از دست دادن رطوبت می‌شوند که این افت در «حد رواداری» لحاظ می‌گردد، لذا حذف این حد برای تولیدکنندگان این بخش مشکل‌ساز خواهد شد.
وی افزود: طبق استاندارد، میانگین وزنی یک بهر ۸۰ یا ۱۲۰ عددی از محصولات باید با وزن درج شده روی بسته، مطابقت داشته باشد. حذف درج میزان رواداری از محصولات، باعث ایجاد شبهه و سو برداشت در مصرف کننده نهایی می‌گردد و این تصور را به ذهن متبادر می‌کند که وزن هر بسته باید دقیقا همان عدد ذکر شده روی لیبل باشد.
فلاحی متذکر شد: برای مثال اگر وزن روی بسته‌ای ۳۰۰ گرم باشد، در میانگین گیری کارخانه، ۲۹۵ گرم قابل قبول است، اما در سوپر مارکت و یا توزین توسط مشتری بسته‌ای که ۲۹۵ گرم باشد (‌در صورت حذف «حد رواداری» غیر قابل قبول است.
رئیس کمیته فنی انجمن متذکر شد: برای مبارزه با کم فروشی و یا تضییع حقوق مصرف‌کنندگان اجرای استانداردهای موجود کافی است، جدول «حد رواداری» مجاز در استانداردهای مذکور آمده است که حذف آن خلاف استاندارد است.
وی تأکید کرد: لذا از ارگان‌های نظارتی درخواست می‌شود تا به‌منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات و شبهات برای صنعت و خدشه‌دار شدن اعتماد مشتریان به‌دلیل عدم اگاهی از متن دقیق استاندارد، پیگیری‌های لازم برای اصلاح نامه فوق درج «حد رواداری» مانند سابق صورت پذیرد.
فلاحی یادآور شد: صنعت فرآورده‌های گوشتی در سال‌های اخیر، پیوسته بر اساس استاندارد‌های موجود، توزین، میانگین‌گیری و درج وزن بر روی کالاهای خود را انجام داده است و «حد رواداری» نیز بر اساس جداول بر روی لیبل‌ها درج می‌گردد.
وی افزود: همچنین انجمن فرآورده‌های گوشتی ضمن تأکید بر لزوم اجرای استانداردهای موجود طی نامه به تمامی کارخانه‌های عضو این انجمن مجدداً بر اهمیت و اجرای استانداردهای مذکور تاکید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *