قوانین غیرمرتبط با واقعیات صنعت!

دکتر پریسا فلاحی، رئیس کمیته فنی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران اعلام کرد:

قوانین غیرمرتبط با واقعیات صنعت!

«قوانین، استانداردها و دستورالعمل‌هایی که با واقعیت صنعت و تولید فاصله دارند و بعضاً مبتنی با واقعیات صنعت نیستند، موازی‌کاری سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو و تحمیل هزینه‌های اضافی بر صنعت، نداشتن تریبون، ممنوعیت تبلیغات و نبود دسترسی به رسانه به‌منظور افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان از جمله مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان صنعت فرآورده‌های گوشتی به‌شمار می‌رود.»
آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های دکتر پریسا فلاحی، رئیس کمیته فنی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفاً گزارش مختصری درخصوص فعالیت‌های کمیته فنی در 9 ماهه امسال ارایه دهید.
انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با سازمان غذا و دارو، انستیتو تحقیقات تغذیه و سازمان ملی استاندارد بی‌شک از مهم‌ترین فعالیت‌های کمیته فنی انجمن محسوب می‌شود.
مشارکت در تدوین استانداردهای مختلف نظیر تجدید نظر استاندارد ۲۳۰۳، انجام طرح تحقیقاتی بررسی بافت شناسی انواع سویا در فراورده‌های گوشتی، تدوین استاندارد ساندویچ سرد، تجدید نظر استاندارد گوشت کله، تجدید نظر استاندارد روده، مشارکت در جلسات کمیته‌های متناظر بین المللی به عنوان نماینده ایران ،tc 34 ,sc 06 از جمله دیگر فعالیت‌های این کمیته به‌شمار می‌رود.
تدوین پنج استاندارد مربوط به روش آزمون pcr ، تدوین استاندارد کوفته، تدوین و تهیه پروفایلینگ فراورده‌های گوشتی و شرکت در جلسات متعدد به منظور بررسی خروج فراورده‌های گوشتی از فهرست کالاهای آسیب‌رسان، برگزاری جلسات متعدد در‌خصوص بررسی امتیازات منفی و نتایج حاصل از نمونه برداری‌ها با سازمان ملی استاندارد، مشارکت در طرح رتبه‌بندی کارخانه‌های مطرح شده توسط سازمان ملی استاندارد و انجام بازدید‌ها و برگزاری همایش و جلسات کمیته فنی در محل کارخانجات تولید کننده فراورده‌های گوشتی به منظور افزایش اطلاعات و تعامل میان سازمان‌ها و ارگان‌های نظارت کننده با صنعت در زمره مهمترین فعالیت‌های کمیته فنی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی به‌شمار می‌رود.

هم‌اکنون کمیته فنی انجمن روی چه مباحثی متمرکز است و لطفاً درخصوص برنامه‌های آتی توضیح دهید.
در حال حاضر تمرکز اصلی بر روی خروج بخشی از فراورده‌های گوشتی از فهرست کالاهای آسیب‌رسان است.
به روزرسانی‌، بررسی واقع گرایانه و تجدید نظر استانداردهای موجود به منظور تسهیل تولید و برطرف کردن موانع موجود از جمله دیگر اولویت‌های این کمیته به‌شمار می‌رود.
ارتقای کیفیت و ویژگی‌های تعذیه‌ای فرآورده‌های گوشتی و افزایش آگاهی و اطلاعات مسئولین فنی، مدیران کنترل کیفیت و تولید از طریق برگزاری دوره‌های کاربردی و بر اساس دانش روز در انجمن از جمله سایر مواردی است که کمیته فنی روی آن‌ها متمرکز است.

مهمترین مشکل امروز صنعت فرآورده‌های گوشتی را تشریح کنید.
مهمترین مشکلات امروز صنعت بی‌تردید قوانین‌، استانداردها و دستورالعمل‌هایی است که با واقعیت صنعت و تولید فاصله دارند و بعضا مبتنی بر واقعیات صنعت نیستند.
موازی‌کاری سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو و تحمیل هزینه‌های اضافی بر صنعت از جمله معضلات دیگر تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی به‌شمار می‌رود.
نداشتن تریبون‌، ممنوعیت تبلیغات و عدم دسترسی به ‌رسانه به‌منظور افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان هم بار مضاعفی روی دوش تولیدکنندگان این بخش گذاشته است.

جهت ارتقای مصرف سرانه فرآورده‌های گوشتی چه پیشنهادی دارید؟
بی‌شک خروج فرآورده‌های گوشتی از لیست فراورده‌های گوشتی و دسترسی به رسانه و تریبون می‌تواند منجر به افزایش آگاهی و انتقال اطلاعات درست، مبارزه با هجمه‌ها و شایعات در مورد فرآورده‌های گوشتی ‌و افزایش درست و مؤثر سرانه مصرف شود.

چه صحبتی با مصرف‌کنندگان فرآورده‌های گوشتی دارید؟
امروزه با گسترش فضای مجازی‌، متأسفانه ترکیبی از اطلاعات درست و غلط در مورد صنعت تولید فرآورده‌های گوشتی به‌طور گسترده در رسانه‌ها در حال انتشار است که مصرف کنندگان باید این اطلاعات را از منابع معتبر و صحیح دریافت کنند تا از سردرگمی و اشاعه اطلاعات نادرست اجتناب گردد.

همچنین مصرف‌کنندگان باید در نظر داشته باشند که فرآورده‌‌های گوشتی را تنها از کارخانجات معتبر تهیه کنند.
تهیه این فرآورده‌ها از پیج‌های اینستاگرامی، فروشگاه‌ها و یا مراکز تهیه غیر‌استاندارد می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان را با خطر جدی مواجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *