تولید فرآورده‌های گوشتی با گوشت قرمز به زیر 25 درصد رسید

مهندس جمال حسین‌زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورد‌ه‌های گوشتی:

تولید فرآورده‌های گوشتی با گوشت قرمز به زیر 25 درصد رسید

گرایش مصرف‌کنندگان در طول دو سال اخیر بیشتر به سمت کالاهایی با میزان گوشت کمتر و ارزان‌تر تمایل پیدا کرده است.

مهندس جمال حسین‌زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی کشور ضمن بیان این مطلب افزود: تا قبل از سال 1400 حدود 50 درصد فرآورده‌های گوشتی از گوشت گوساله و 50 درصد از گوشت مرغ تولید می‌شد؛ این نسبت امروز به زیر 25 درصد در گوشت قرمز نزول پیدا کرده است.
وی افزود: اتفاق دیگر این است که صنعت فرآورده‌های گوشتی در 6 طبقه کالایی براساس استاندارد 2303 از 40 درصد تا 90 درصد گوشت محصولاتش را تولید می‌کند که طبیعتاً در بازه زمانی اخیر تمایل مصرف‌کنندگان به محصولاتی ارزان‌تر با گوشت کمتر گرایش پیدا کرده است.
حسین‌زاده ادامه داد: بازار فرآورده‌های گوشتی تابع مستقیمی از بازار گوشت است و آنجا که از 4200 تومانی یک قیمت کاملاً غیرواقعی بود که نهاده‌‌های دامی با آن نرخ تأمین می‌شد طبیعتاً شیر و گوشت هم تابعی از این قیمت بود. وقتی یکباره این قیمت حذف شد، طبیعتاً بهای خیلی از کالاها از جمله فرآورده‌های گوشتی با افزایش 2.5 برابری مواجه شد.
وی افزود: امروز تولیدکنندگان صنعت فرآورده‌های گوشتی یا دسترسی به ارز برای واردات ماشین‌آلات جدید ندارد و یا اگر هم دسترسی پیدا کنند، دارای آنقدر پروسه طولانی می‌شود که مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند. حتی برای واردات قطعات یدکی دستگاه‌های فعال موجود هم امروز با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.
دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی در ادامه افزود: سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی در کشور هم به حدود 3 تا 3.2 کیلوگرم رسیده است، یعنی از مصرف سرانه 6 کیلوگرم گوشت قرمز کشور حدود 2 کیلوگرم تبدیل به فرآورده‌های گوشتی می‌شود.
به عبارتی وقتی مصرف سرانه گوشت قرمز کشور از 8 کیلوگرم به 6 کیلوگرم کاهش یافته به همین نسبت مصرف سرانه فرآورده‌های گوشتی هم کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *