بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه تولید فرآورده‌های گوشتی را تهدید می‌کند

مهندس رمضان فلاحتی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران:

بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه تولید فرآورده‌های گوشتی را تهدید می‌کند

افزایش پی در پی مواد اولیه موردنیاز صنعت فرآورده‌های گوشتی مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده، به‌طوری که تلاش امروز تولیدکنندگان در راستای دوام کار و خارج نشدن از دایره تولید صورت می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران، مهندس رمضان فلاحتی، رئیس هیأت مدیره این انجمن ضمن، بیان این مطلب تأکید کرد: کمبود مواد اولیه اصلی صنعت فرآورده‌های گوشتی نظیر گوشت مرغ و گوشت قرمز، عدم ثبات قیمت این مواد و سایر مواد مورد نیاز صنعت، برخلاف اهداف نامگذاری سال 1402، در عمل تولیدکنندگان را با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو کرده است.
وی افزود: افزایش 200 درصدی قیمت گوشت قرمز در سال 1401 و رسیدن بهای هر کیلو گوشت مرغ تا نزدیکی‌های یکصد هزار تومان در عمل هیچ‌گونه ابتکار عملی برای تولیدکنندگان جهت حفظ مشتریانشان باقی نمی‌گذارد و از این‌رو به‌تدریج کارخانجات به ورطه تعطیلی موقت و در نهایت دائم می‌افتند.
فلاحتی تأکید کرد: با توجه به افزایش غیرقابل پیش‌بینی قیمت مواد اولیه، به ناچار قیمت تمام شده تولیدات این صنعت افزایش پیدا می‌کند که در این شرایط هم با مقاومت و گاهاً جریمه ارگان‌های نظارتی مواجه می‌شوند که این وضعیت سردرگمی‌های بسیاری ایجاد کرده است.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مهم‌ترین عامل سرانه پایین مصرف فرآورده‌های گوشتی در کشور تبلیغات منفی است که نادانسته توسط برخی پزشکان و اساتید دانشگاه‌ها مطرح و از رسانه ملی پخش می‌شود که همواره در این اظهارات به عدم مصرف فرآورده‌های گوشتی تأکید می‌شود و این در حالی است که تولیدکنندگان عضو انجمن همگی دارای مجوزهای لازم تولید از مراکز نظارتی هستند.
وی گفت: البته گاهی به رفتار تولیدی برخی کارخانجات هم اشاره می‌شود، اما متأسفانه توجهی به این نکته نمی‌شود که قیمت پایین برخی محصولات فرآورده‌های گوشتی به نسبت قیمت مصرف‌کننده، به‌دلیل خرید عمده و دائم تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی پایین‌تر از بازار است و از این‌رو هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای وارد نخواهد بود.
فلاحتی ابراز امیدواری کرد که با بازدیدهایی که کارخانجات برای عموم مردم در نظر گرفته‌اند و تولیدات استاندارد و باکیفیتی که اخیراً در برخی واحدها صورت گرفته و به بازار عرضه شده، به‌تدریج اثرات مخرب تبلیغات سوء علیه صنعت فرآورده‌های گوشتی برطرف شده و به حد متوسط سرانه مصرف این محصولات در کشور دست یابیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *