گوشت آنالوگ به عنوان جایگزین پروتئین‌های حیوانی تولید شد

محققان مؤسسه علوم و صنایع غذایی موفق به تولید گوشت آنالوگ به عنوان جایگزین پروتئین‌های حیوانی شدند.

دکتر علی رافع، مجری طرح، توسعه محصولات ساختاریافته پروتئینی بر پایه پروتئین گیاهی را از جمله راهکارهای کاهش مخاطرات محیط زیستی و ارتقاء سلامت جوامع دانست و گفت: مصرف جایگزین‌های گوشت در سراسر جهان به طرز قابل توجهی در حال رشد است، به نحوی که در سال ۲۰۲۰، حجم مصرف جهانی جایگزین‌های گوشت به ۴۷۰ میلیون کیلوگرم (رشد ۷.۲۳ درصدی) در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر نیز تجارت جایگزین‌های گوشت با رشد ۱۶ تا ۲۳ درصدی مواجه بوده‌ است، یادآور شد: در دوره شیوع پاندمی کرونا مصرف گوشت قرمز در جهان با کاهش مواجه شد که یکی از دلایل آن انتشار نتایج پژوهش‌هایی بود که نشان می‌داد گیاهخوارها ۷۳ درصد کمتر از سایرین به نوع وخیم کرونا مبتلا می‌شوند.
رافع خاطر نشان کرد: در مورد تولید جایگزین‌های گیاهی گوشت قرمز در ایران آمار دقیقی گزارش نشده‌است، اما در برخی گزارش‌ها اعلام شده که با کاهش مصرف گوشت قرمز در چند سال اخیر، تولید و مصرف محصولات گیاهی در ایران نیز رو به افزایش است.
این عضو هیأت علمی مؤسسه علوم و صنایع غذایی، ادامه داد: بنا بر درخواست صنعت، در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی یک تیم تحقیقاتی به تولید گوشت آنالوگ گیاهی با استفاده از ضایعات کارخانجات تولید پروتئین‌های گیاهی پرداخت و ما با توسعه روش‌های مختلف ساختاردهی به تولید مواد پروتئینی الیافی گیاهی دست یافتیم که بافت و ویژگی‌های مشابه گوشت را دارد و می‌تواند به عنوان گوشت آنالوگ وارد سبد غذایی مصرف‌کنندگان در آینده نزدیک شود.
رافع افزود: در این محصول ساختاردهی شده از برخی پروتئین‌های گیاهی، اتصال‌دهنده‌ها، روغن‌های گیاهی، طعم‌دهنده‌ها، ادویه‌ها و عوامل رنگی طبیعی برای کمک به بهبود طعم و بافت، اتصال آب، احساس دهانی و شبیه‌سازی بافت استفاده شده‌است.
به نقل از روابط عمومی مؤسسه علوم و صنایع غذایی، وی به افزایش قیمت گوشت در سال‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: با وجود انواع دانه‌های گیاهی سرشار از پروتئین مانند سویا، نخود، لوبیا، کتان و … در کشور، زمینه بسیار خوبی برای تولید گوشت‌های آنالوگ وجود دارد.
رافع به مصرف پایین آب کشاورزی برخی از این دانه‌های گیاهی و گستره بالای کشت آنها در شرایط آب و هوایی کشور اشاره و تاکید کرد: به دلیل پایین بودن قیمت و بالابودن بازده تولید این دانه‌های گیاهی، تولید گوشت آنالوگ بسیار مقرون به صرفه است؛ بنابراین، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز محصولی با بازده بالا تولید می‌شود که کمک شایان توجهی به حفظ امنیت غذایی خواهد شد. / ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *