آمار و حقایق صنعت جهانی گوشت

سرویس بین‌الملل: بسیاری از فرهنگ‌ها در گذشته گوشت را به عنوان یک کالای شیک در نظر گرفته و تنها در مناسبت‌های خاص یا روزهای مهم هفته از آن در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کردند؛ این در حالی ا‌ست که امروزه گوشت جزو مواد اصلی اکثر غذاها به حساب آمده و تقریبا در تمام رستوران‌ها و آشپزخانه‌های سراسر جهان یافت می‌شود. بدین ترتیب، انتظار می‌رود ارزش بازار صنعت گوشت از 838 میلیارد دلار آمریکا در سال 2020 به بیش از یک تریلیون دلار در سال 2025 افزایش یابد. ایالات متحده در سال 2021 بیش‌ترین درآمد خود را از طریق محصولات گوشتی، سوسیس و کالباس به دست می‌آورد؛ آلمان نیز در رتبه‌ی دوم این جدول قرار گرفته و تقریبا نصف درآمد آمریکا و چیزی حدود بیش از 28 میلیارد دلار در جهان را از آن خود ساخته است. روسیه، فرانسه و برزیل نیز سه کشور دیگری هستند که بیش‌ترین درآمدشان را از طریق فروش گوشت‌های فرآوری‌شده به دست می‌آورند.

فاطمه ملاغلامعلی

تولیدکنندگان پیشرو
تولید گوشت می‌بایست با توجه به فزونی تقاضا در سرتاسر جهان افزایش یابد. بیش‌ترین مقدار گوشت در آسیا تولید شده که چیزی حدود 136 میلیون تن برآورد می‌شود. گوشت خوک و مرغ در دسته‌ی پرمصرف‌ترین‌ها قرار گرفته و گوشت گوسفند نیز کم‌ترین استفاده را در میان آن‌ها دارد. بسیاری از مردم به دلایل تغذیه‌ای یا مذهبی از مصرف گوشت خوک خودداری می‌کنند؛ با این حال مقدار تولید آن در چین و اروپا در سطح بالایی قرار دارد. تایسون، هورمل فودز و نشنال بیف از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید گوشت در جهان به شمار می‌آیند. ایالات متحده علاوه بر کسب بالاترین درآمد از فروش گوشت به تولید و صادرات عمده‌ به ویژه گوشت گاو نیز می‌پردازد. ارزش تجاری صنعت گوشت گاو ایالات متحده چیزی در حدود 6.6 میلیارد دلار در سال 2020 رقم می‌خورد. در این میان، برزیل نیز صادرکننده عمده‌ی گوشت مرغ و گاو به شمار می‌آید.

مصرف جهانی گوشت
سرانه‌ی مصرف گوشت بر اساس پیش‌بینی‌ها در حدود 35 کیلوگرم در طول سال ثابت می‌ماند. با این حال، انتظارات حاکی از افزایش نیاز جهانی به گوشت است؛ زیرا جمعیت جهان رو به فزونی بوده و روز‌به‌روز بر تعداد آن افزوده می‌شود. علاوه بر این، انتظار می‌رود مصرف گوشت قرمز در سال‌های آینده شاهد افزایش چشمگیری باشد.

ارزش بازار جهانی محصولات گوشتی 2020 الی 2025
بر اساس تخمین‌های صورت‌گرفته، ارزش جهانی گوشت در سال 2020 به 838.3 میلیارد دلار آمریکا رسیده و در سال 2025 نیز به 1157.6 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
صنعت جهانی گوشت
حجم تولید گوشت در جهان بین سال‌های 2016 تا 2020 افزایش جزئی داشته و از 317.2 میلیون تن به حدودا 328 میلیون تن رسیده است. لازم به ذکر است که گوشت خوک و مرغ از نظر وزنی دو نوع گوشت متفاوت در آن دوره به حساب می‌آمدند. گوشت خوک در سال‌های 2016 و 2017 تولید کمتری در مقایسه با طیور داشته و بین سال‌های 2017 تا 2020 نیز از آن به عنوان پیشرو در تولید گوشت در سرتاسر جهان استفاده شده و در این بازه دچار پیشرفت شده است.
گوشت گاو در ایالات متحده
ایالات متحده از سال 2020 تا کنون در تولید گوشت گاو و گوساله در جهان پیشرو بوده و تولیدات خود در این زمینه را به 12.4 میلیون تن در سال مذکور رسانده است. ایالات متحده همچنین بیش‌ترین مصرف داخلی گوشت گاو در بین کشورهای دیگر را نیز دارا می‌باشد. مقداری که هر مصرف‌کننده در ایالات متحده به طور سالانه برای گوشت گاو خرج می‌کند، در سطوح منطقه‌ای متفاوت بوده و از ناحیه‌ای به ناحیه‌ی دیگر دارای آمار متنوعی می‌باشد: غرب و میانه‌ی غرب ایالات متحده به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین حد مصرف را از آن خود کرده‌اند.
مقدار بازار جهانی گوشت فرآوری‌شده در سال 2020 به 319.6 میلیارد دلار رسیده و انتظار می‌رود تا سال 2030 رقم 497.1 میلیارد دلار را نیز پشت سر بگذارد.
گوشت، زمانی فرآورده‌شده در نظر گرفته می‌شود که توسط خشک کردن، نمک زدن، تخمیر و افزودن هرگونه مواد شیمیایی دارای ماندگاری بالایی بوده و طعم لذیذتری نیز داشته باشد. گوشت‌های حیواناتی مانند گاو، خوک، بوقلمون، مرغ و بره عموما برای تولید گوشت فرآوری‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله انواع فرآورده‌های گوشتی نیز می‌توان به پپرونی،‌هات‌داگ و سوسیس اشاره کرد. در این میان مواد افزودنی خاصی به گوشت اضافه شده و از فاسد شدن آن توسط باکتری و سایر موجودات مشابه جلوگیری می‌کند.گسترش سریع رستوران‌های زنجیره‌ای فست‌فود مانند کی‌اف‌سی، مک دونالد، سابوی، برگر کینگ و تاکو بل تأثیر قابل توجهی در افزایش مصرف گوشت فرآوری‌شده داشته است. علاوه بر این، تخفیف‌ها و بسته‌های غذای مقرون‌به‌صرفه ارائه‌شده توسط زنجیره‌های فست‌فودی نیز به طور قابل‌توجهی به رشد بازار گوشت فرآوری‌شده در سراسر جهان کمک کرده است. بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های ایالات متحده، تقریباً 37 درصد از جمعیت آمریکا به طور روزانه از فست‌فود در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند. بنابراین، افزایش مصرف گوشت فرآوری شده در مناطق توسعه یافته باعث رشد بازار در گذشته نیز شده است.
سبک زندگی پرمشغله مصرف‌کنندگان به دلیل افزایش تعداد مشاغل منجر به افزایش مصرف غذاهای آماده شده است. راحتی و صرفه جویی در زمان جزو فواید غذای آماده به حساب آمده و تقاضاهای مردمی را افزایش داده است؛ این عنصر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باعث رشد بازار جهانی گوشت فرآوری می‌شود.
همه‌گیری کرونا بر تولید و زنجیره تأمین گوشت تأثیر منفی گذاشته است. هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها نقش مهمی در کانال توزیع بازار گوشت فرآوری شده ایفا کرده و با اختلال بزرگی به نام کووید روبه‌رو شدند. مهم‌تر از همه، رستوران‌های زنجیره‌ای دارای خدمات سریع مانند مک‌دونالد، کی‌اف‌سی، سابوی و برگر کینگ همگی مجبور به تعطیلی‌های دائمی یا دوره‌ای در طول پاندمی شده‌اند. امکانات صرف غذا برای مشتریان در این رستوران‌های زنجیره‌ای محدود بوده و کافه‌ها نیز به طور کامل تعطیل شدند؛ این در حالی‌ است که هتل‌ها به دلیل محدودیت‌های سفری قادر به ارائه‌ی خدمات به مشتریان نیستند. در نتیجه، بازار جهانی گوشت فرآوری‌شده در طول دوره قرنطینه به دلیل عدم بهره‌برداری از این کانال توزیع با کاهش درآمد مواجه شد.
کانال توزیع بر اساس تجزیه‌و‌تحلیل بازار جهانی گوشت فرآوری‌شده اعم از نوع گوشت، محصول، کاربرد، تقسیم‌بندی می‌شود. انواع گوشت در بازار شامل مرغ، گاو، خوک و غیره می‌باشد. محصولات نیز به طور کلی به سه دسته‌ی منجمد، فرآورده و کنسروی تقسیم می‌شوند. بازار گوشت دارای دو بخش تجاری و مسکونی بوده و کانال توزیع آن شامل هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، سوپرمارکت‌ها،‌هایپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های رفاه، خرده‌فروشان مستقل و غیره تقسیم می‌شود.
بازار گوشت فرآوری‌شده در سراسر آمریکای شمالی (ایالات متحده، کانادا و مکزیک) اروپا (انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، اسپانیا و غیره)، آسیا و اقیانوسیه (چین، ژاپن، هند، کره جنوبی، سنگاپور و غیره) و لامیا (برزیل، آرژانتین، آفریقای جنوبی، مصر و غیره) انتشار می‌یابد.
بر اساس پیش‌بینی بازار گوشت فرآوری‌شده، انتظار می‌رود بخش گوشت خوک به دلیل مزایای تغذیه‌ای، طعم رضایت‌بخش و محبوبیت روزافزون در بین مصرف‌کنندگان جهانی دارای سریع‌ترین رشد باشد. بخش طیور در سال 2020 بر بازار مسلط شده و حدود 43.2 درصد از سهم بازار گوشت فرآوری شده را به دلیل هزینه کم و مزایای تغذیه‌ای نسبت به گوشت قرمز به خود اختصاص داده است.
در این میان بخش منجمد 67.9 درصد از کل سهم بازار را به خود اختصاص داده است. عواملی مانند پیشرفت‌های تکنولوژیکی مربوط به بهبود ماندگاری محصولات گوشتی منجمد، افزایش اولویت برای غذاهای راحت و آماده و افزایش تقاضا از سوی بخش‌های خانگی و تجاری از جمله مواردی هستند که در فروش بخش منجمد تاثیر گذارند. بخش تجاری بر اساس کاربرد بر بازار گوشت فرآوری‌شده در سال 2020 مسلط شده و 85 درصد آن را به خود اختصاص داده است. بخش تجاری در چند دهه گذشته به دلیل محبوبیت فست‌فودهای، رستوران‌ها و کافه‌ها از جمله کی‌اف‌سی، مک دونالد، دومینوس، برگر کینگ و یام برندز رشد قابل توجهی را از آن خود کرده است. هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها نیز در سطح محلی نقش مهمی در مصرف گوشت فرآوری شده ایفا می‌کنند.طبق روند بازار گوشت فرآوری‌شده بر اساس کانال توزیع، هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، سوپرمارکت‌ها و‌هایپرمارکت‌ها مجموعاً 70.5 درصد از فروش در سال 2020 را به خود اختصاص داده‌اند؛ دلیل این اتفاق افزایش محبوبیت آن‌ها در بازارهای توسعه‌یافته مانند آمریکای شمالی و اروپا به شمار می‌آید.شرکت‌های فعال در بازار گوشت فرآوری‌شده از انواع استراتژی‌های توسعه‌ای برای گسترش سهم بازار، بهره‌برداری از فرصت‌های بازار گوشت فرآوری‌شده و افزایش سودآوری بازار استفاده کرده‌اند.

مزایای کلیدی سهام‌داران
ارائه‌ی تجزیه‌وتحلیل کمی از روندهای فعلی بازار، برآوردها و پویایی‌های مرتبط با آن از سال 2020 تا 2030 به منظور شناسایی فرصت‌های غالب برجسته‌سازی تجزیه‌وتحلیل نیروهای پنج‌گانه پورتر، قدرت خریداران و تامین‌کنندگان به منظور فعال‌سازی ذینفعان در زمینه‌ی تصمیم‌گیری کسب‌و‌کار سود‌محور و تقویت شبکه تامین‌کننده و خریدار
کمک به تجزیه‌وتحلیل عمیق و تقسیم‌بندی بازار در رابطه با تعیین فرصت‌های غالب
توجه به کشورهایی که در هر منطقه بر اساس سهم درآمدشان در بازار نقش مهمی را ایفا می‌کنند
تسهیل بخش موقعیت‌یابی از دیگران در بازار و انجام محک‌زنی‌های مرتبط با آن؛ ارائه‌ی درک روشنی از موقعیت فعلی شرکت‌های مهم در صنعت گوشت فرآوری‌شده.
بخش‌های کلیدی بازار

بر اساس نوع گوشت: طیور، گاو، خوک، غیره
بر اساس نوع محصول: منجمد ، سردشده، کنسروی
براساس کاربرد: تجاری، مسکونی
بر اساس کانال توزیع: هتل، رستوران و کافه، سوپرمارکت یا‌هایپرمارکت، فروشگاه رفاه، خرده‌فروش‌های مستقل، غیره
بر اساس ناحیه:آمریکای شمالی، ایالات متحده، کانادا، مکزیک، اروپا، انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، اسپانیا، غیره
آسیا و اقیانوسیه، چین، ژاپن، هند، کره‌ی جنوبی، سنگاپور، غیره
لامیا، برزیل، آرژانتین، آفریقای جنوبی، مصر، غیره
منابع:
https://www.statista.com/topics/4880/global-meat-industry/#dossierKeyfigures
https://www.statista.com/statistics/502286/global-meat-and-seafood-market-value/
https://www.alliedmarketresearch.com/processed-meat-market-A06603

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *