پاسداشت روز جهانی هات‌داگ باعث ارتقای کیفی تولیدات داخلی می‌شود

احسان مرادیان‌نژاد، عضو هیأت مدیره تعاونی وطن:

پاسداشت روز جهانی هات‌داگ باعث ارتقای کیفی تولیدات داخلی می‌شود

«هات‌داگ باربیکیو» محصول جدید «تانیس» به بازار عرضه شد

شرکت فرآورده‌های گوشتی «تانیس» از شرکت‌های پیشرو در تولید انواع هات‌داگ در کشور به‌شمار می‌رود و به تازگی از «هات‌داگ باربیکیو» به عنوان محصول جدید مجموعه رونمایی کرده است. به مناسبت روز جهانی هات‌داگ پای صحبت‌های مهندس احسان مرادیان‌نژاد، عضو هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان سوسیس و کالباس وطن و مدیرعامل شرکت «تانیس» نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به هجمه‌های گاه و بیگاه فضای مجازی به صنعت فرآورده‌های گوشتی برای اطمینان بخشی به مصرف کنندگان چه توضیحی دارید ؟
این شایعات تازه و یا مختص به ایران نیست، هرچند که در مورد فرآورده‌های گوشتی بیشتر دیده و شنیده می‌شود. به عنوان مثال بعد از جنگ جهانی دوم در آلمان شایعه شده بود که از گوشت گربه در تولید فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌شود. نظیر این مورد، استفاده از گوشت‌های حرام مثل گربه و سگ و… وگوشت‌های مریض رو هم در ایران به گوش می‌رسد. البته از چند جنبه می‌توان این شایعات را رد کرد. نخست از بعد نظارت ارگان‌ها بر صنعت تولید فرآورده‌های گوشتی قابل بررسی است.
سه ارگان وزرات بهداشت از طریق سازمان غذا و دارو، اداره کل دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد بر تولید فرآورده‌های گوشتی نظارت می‌کنند. اداره‌کل دامپزشکی متولی مواد خام دامی است، یعنی از لحظه ورود یک جوجه در مرغداری تا لحظه عرضه در فروشگاه تحت نظارت دقیق این سازمان قرار دارد. طبیعتاً تمامی مرغداری‌ها، گاوداری‌ها، کشتارگاه‌های سبک و سنگین و کشتارگاه‌های مرغ زیر نظر اداره ی کل دامپزشکی هستند و کنترل می‌شوند. دسترسی و تامین نیز مهم است، چرا که در این صنعت حداقل مصرف مرغ و گوشت قرمز هر تولید کننده 10 تن در روز است. به عنوان مثال در شرکت تانیس روزانه بین 20 تا 25تن مرغ و گوشت قرمز مصرف می‌شود. من از شما و خوانندگان نشریه سؤال می‌پرسم، آیا در توان شرکت‌های تولید کننده هست که هرروزه حداقل 10 هزار کیلوگرم، گوشت سگ و گربه و… تهیه کنند و آیا ممکن است این حجم عظیم از زیرنظر هیچ ارگان نظارتی نگذرد‌؟
نکته بعدی موضوع صرفه اقتصادی است. با فرض مثبت بودن پاسخ شما به سوال قبل ؛ ایران از بزرگ ترین تولیدکننده‌های مرغ در دنیاست و مرغ به عنوان کالای اساسی همواره در دسترس عموم و شرکت‌های تولید کننده فرآورده‌های گوشتی قرار دارد. از طرفی انجمن و تعاونی فرآورده‌های گوشتی متولی واردات گوشت قرمز هستند که به همین سبب گوشت قرمز با قیمت مناسب و به مقدار بسیار زیاد در دسترس تولید کنندگان قرار دارد. با این حساب خرید گوشت غیر برای تولید کننده فرآورده‌های گوشتی غیر‌منطقی است و هیچگونه صرفه اقتصادی ندارد.
یکی دیگر از هجمه‌های وارد شده در ارتباط با استفاده ضایعات در روند تولید فرآورده‌های گوشتی است، در این رابطه چه نظری دارید؟
بسیار سؤال خوبیست، ضایعات کشتارگاهی یا همان اندرونه‌های مرغ، گاو و گوساله داخل کشتارگاه زیر نظر دامپزشک تخلیه می‌شوند و به تولید کننده نمی‌رسد.
برای اطلاع بیشتر اعلام می‌کنم که در کشتارگاه‌ها، مواردی که استفاده خوراکی دارند مثل جگر و دل مرغ و گاو و گوساله و… شستشو، بسته‌بندی و آماده عرضه به بازار می‌شود. مابقی اندرونه از کشتارگاه تحت نظارت خارج شده و برای تولید پودر گوشت و خوراک دام و طیور استفاده می‌شود. قسمتی از این هجمه که به تولید کننده مربوط می‌شود ضایعات پوستی و استخوانی مرغ طی روند تولید خمیر مرغ است.
لازم است بدانید ما سال‌ها پیش استاندارد‌های خمیر مرغ را مجدد بازبینی و تدوین کردیم. امروزه در تمام دنیا از جمله ایران از دستگاهی به نام سپراتور برای تفکیک گوشت مرغ از پوست و استخوان استفاده می‌شود. در تکمیل عرایضم، به ازای 100 درصد مرغ رسیده به دست تولید کنندگان 50 درصد آن گوشت ران و سینه است که به‌صورت تکه‌ای جدا می‌شود و 50 درصد مابقی که شامل کتف، بال و…است وارد دستگاه سپراتور شده و طی فراینده تحت فشار گوشت چسبیده شده به استخوان از قسمتی و پوست و استخوان از بخش متفاوتی خارج می‌شود.
حاصل کار 20 درصد پوست و استخوان و 30 درصد خمیر پوست و استخوان‌ها نیز تحت نظارت نماینده اداره‌کل دامپزشکی از مراکز تولید خارج شده و در اختیار تولید کنندگان پودر استخوان، پودر گوشت و تولید کننده‌های غذای دام و طیور قرار می‌گیرد.
مهمترین معضلات تولید و تامین مواد اولیه برای فرآورده‌های گوشتی در کشور چیست؟
صنعت فرآورده‌های گوشتی وابسته به کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، مرغ، روغن و گندم است. متناظر با آن هرگونه مشکل تامین کالاهای اساسی یا افزایش قیمت، صنعت ما و تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. می‌دانیم که در‌صورت مشکل در تأمین این کالا‌ها اولویت با تأمین سبد خانوار و سپس صنعت فرآورده‌های گوشتی است که البته تصمیم بسیار درستی است. متأسفانه بخاطر تحریم‌های کمر شکن چند سال اخیر کشور و تاثیر آن بر تامین کالاهای اساسی شاهد کاهش تولید کارخانجات و تولید‌کنندگان فرآورده‌های گوشتی بودیم. در ادامه اثر تحریم‌ها بر صنعت ما به مشکل خرید مواد اولیه وارداتی همچون انواع فسفات‌ها، نیتریت سدیم، ویتامین سی، سویا، استابلایزرها و مواد اولیه پوشش‌ها اشاره می‌کنم که باتوجه به افزایش نرخ ارز و عدم ارتباط مالی با اروپا (که تامین کننده اصلی مواد اولیه مورد‌نیاز ما هستند) مجبور به خرید چند واسطه‌ای با قیمت تمام شده بسیار بالاتری نسبت به قیمت واقعی مواد شده‌ایم.
با توجه به سرانه مصرف پایین فرآورده‌های گوشتی در کشور، چه پیشنهادی برای ارتقای سرانه مصرف دارید ؟
آخرین برآورد ما نشان می‌دهد که سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی در ایران حدود 7کیلوگرم است که در مقایسه با میانگین سرانه مصرف 100 کیلوگرمی در اروپا و 125 کیلوگرمی درآمریکا عدد بسیار پایینی است.
متاسفانه هجمه‌های وارد شده به این صنعت و شرایط اقتصادی باعث شده بود که مردم روی خوشی به این صنعت نشان ندهند، اما با فعالیت‌های مثبت تولیدکنندگان شاهد افزایش اقبال عمومی به فرآورده‌های گوشتی هستیم.
البته که تاییدیه سه ارگان ‌نظارتی بر محصولات ضامن سلامت آنهاست، اما متولیان این صنعت نیز باید مجری نقش خود در قبال آسودگی خاطر مصرف کننده باشند. ما به عنوان متولی این صنعت وظیفه داریم خیال مصرف کننده را با نظارت بر تولید محصول با کیفیت و سلامت در رابطه با تأمین یکی از محصولات سبد پروتئینی خانوارآسوده کنیم. امیدوارم این فعالیت و تلاش‌ها سبب شود تا در کشور ما نیز همانند سایر کشور‌ها مصرف فرآورده‌های گوشتی به امری رایج تبدیل شود.
در‌خصوص سختگیری‌های ارگان نظارتی، موازی‌کاری و مواردی نظیر قرار گرفتن در لیست کالاهای آسیب رسان، آزمون بافت شناسی و…. چه نظری دارید ؟
در اینجا جا دارد از سازمان دامپزشکی کل کشور، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت که به این صنعت نظارت می‌کنند تا اطمینان کامل جهت مصرف حاصل شود تشکر کنم. اما نباید فراموش کرد که بهبود کنترل و نظارت نیازمند اتحاد این ارگان‌ها است و موازی کاری و کنترل چند پاره سبب کند کردن روند تولید و تایید است و امیدوارم که مسئولین این ارگان‌ها مثل همیشه در جهت پیشرفت گام بردارند.
با توجه به در پیش بودن روز جهانی‌هات داگ اهمیت دادن به چنین مناسبت‌های جهانی در داخل کشور تا چه حد در ارائه تصویر واقعی از صنعت فراورده‌های گوشتی موثر است؟
کشور ما مهد بسیاری از غذاهاست با این وجود برگزاری جشن غذا اتفاق مرسومی در ایران نیست. تلاش ما در انجمن رواج جشن‌های مرتبط با غذاست.
جشنواره غذاها و مواد غذایی وارداتی نظیر‌هات داگ، پیتزا، برگر و… در درجه ی اول باعث شناخت و آشنایی بیشتر با آنها شده و به واسطه شناخت این غذاها و محصولات انتظارات و انتقادات بدون واسطه از مصرف کننده به گوش تولید کننده خواهد رسید.
دیدگاه انجمن نسبت به برگزاری جشن‌هایی از این قبیل مثبت است، چرا که برگزاری این‌گونه مراسم‌ها در طولانی‌مدت نه تنها باعث افزایش کیفیت محصولات خواهد بود، بلکه با ارائه تصویر حقیقی در رواج مصرف فرآورده‌های گوشتی نیز تأثیر مثبتی دارد.
لازم به ذکر است که شرکت فرآورده‌های گوشتی «تانیس» در تولید ‌هات داگ پیشتاز کشور است و به تازگی محصول جدیدی با عنوان «هات داگ باربیکیو» عرضه و به سبد مصرف خانوار اضافه خواهد کرد. امیدوار و خوشبین هستیم که این محصول نیز همانند سایر محصولات «تانیس» مورد استقبال و باب ذائقه مصرف‌کنندگان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *