رییس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران گفت: صنعت غذا صنعتی است که اگر مورد حمایت قرار گیرد، می‌تواند بخش مهمی از مشکلات اشتغال و تغذیه جامعه را حل کند

خط‌ مشی دولت سیزدهم حمایت از تولید داخلی است

رمضان فلاحتی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی در گفت‌و‌گو با «پایگاه خبری کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران» با اشاره به مشکلات و چالش‌های این فرآورده‌ها گفت: در شرایط فعلی، واحدهای صنفی و واحدهایی که در ایران به تولید مشغول هستند، برنامه‌ریزی روزانه‌ و کوتاه‌مدت دارند. انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد (NGO)به دلیل وجود شرایط سخت، قیمت متغیر ارز، تورم، افزایش قیمت‌ها نمی‌توانند برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند.

او تصریح کرد: تولیدات فرآورده‌های گوشتی عمدتا از گوشت گاو، گوساله و مرغ تهیه و تامین می‌شود. تامین گوشت داخلی به دلیل شرایط و قیمت به گونه‌ای است که کارخانه‌ها به اجبار اغلب به گوشت وارداتی از کشورهای دیگر روی می‌آورند. گوشت‌های وارداتی از کشورهایی مثل برزیل، آمریکای لاتین و گاهی هم از هندوستان به کشور آورده می‌شود. اما گوشت‌های وارداتی هم به دلیل قیمت دلار با همان قیمت بالا به دست مصرف کننده می‌رسد.

فلاحتی با اشاره به شرایط واردات و صادرات گفت: قیمت‌های فعلی در کشور بر روی صادرات فرآورده‌های گوشتی تاثیرگذار بوده است. صادرات به نوعی تابع شرایط و تولید داخلی هست. واردات گوشت هم به دلیل افزایش قیمت در خارج از کشور به شدت سخت شده است.

او ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی ما علاوه بر کسانی که به صورت تفننی به این فرآورده‌ها نگاه می‌کنند، اغلب افراد از طبقه متوسط روبه پایین جامعه هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات اصلی این فرآورده‌ها، تامین و تهیه مواد اولیه و روغن است که اکثر کارخانجات با آن مواجه هستند.

فلاحتی در پاسخ به این سوال که در دو سال اخیر با وجود کرونا آیا در بازار عرضه و تقاضا فرآورده‌های گوشتی این روند تاثیرگذار بوده یا خیر؟ گفت: براساس گفته‌های تولیدکنندگان عمده، صنعت فرآورده‌های گوشتی نسبت به دیگر صنعت‌ها به صورت جدی درگیر موضوع کرونا نبوده و دچار ریزش و افت نشده است اما کرونا تقریبا ارتباط بین بیزینس‎ها را قطع کرده است.

او ادامه داد: یکی از مشکلات این صنعت این است که تا یک پایه محکم در بین افراد جامعه پیدا می‌کند تا از وضعیت حاد گذشته جدا شود، موج‌هایی شکل می‌گیرد مثل بیماری کرونا، و باز این پایه محکم از دست می‌رود و به عقب برگشت می‌خورد.

او ادامه داد: در دوسال گذشته افزایش قیمت‌ها در برخی محصولات از 100درصد هم عبور کرده است. اگر فقط قیمت گوشت مرغ و گوساله را در نظر بگیریم، قیمت از افزایش دو برابری هم عبور کرده است.

فلاحتی در پاسخ به این سوال که آیا فراورده‌های گوشتی در ماه‌های آینده برنامه‌ای برای افزایش قیمت دارد یه خیر؟ گفت: تولیدکنندگان و کارخانه‌ها نه فقط در صنعت ما که در هیچ صنعتی دیگر نمی‌خواهد با عامل افزایش قیمت از مشتری‌های خود جدا شود. اما در شرایطی که اجبار حکم فرماست نمی‌توان کاری کرد.

او ادامه داد: گوشتی که انجمن فرآورده‌های گوشتی از طریق تعاونی با قیمت 35 هزار یا 36 هزار تومان وارد می‌کرد و در اختیار کارخانجات قرار می‌داد و طبقه متوسط ما بدون دغدغه از این محصولات استفاده می‌کردند اما وقتی قیمت این محصولات چند برابر می‌شود و درآمد طبقه متوسط با این ضریب افزایش ندارد، کارخانجات درگیر رکود نسبی می‌شود.

او تاکید کرد: افزایش قیمت یک سم برای تولید است و قیمت‌ها ماه به ماه تغییر می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی درباره آینده این صنعت گفت: با توجه به مصاحبه‌ها و گفتگو‌های تلویزیونی رئیس‌جمهور جدید، به‌نظر می‌رسد خط‌مشی دولت سیزدهم بر حمایت از تولید داخلی بنیان شده است؛ از طرفی اگر موانعی که عمدتا با برخی از بخشنامه‌ها ایجاد شده، رفع شود مسلما تولیدکنندگان آمادگی تولید بیشتر و جذب نیروهای بیکار را خواهند داشت. در ضمن با عرضه تولیدات بیشتر، هزینه‌های سر بار کاهش یافته و درنهایت قیمت تولیدات هم پایین خواهد آمد و مصرف کنندگان نیز رضایت بیشتری خواهند داشت.

او ادامه داد: یکی ازبخشنامه‌هایی که تقریبا بسیاری از تولیدکنندگان را گرفتار تامین مواد اولیه کرده، بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی در ممنوع کردن فروش کشتارگاه‌های مرغ به کارخانجات بود به تولید آسیب زد. من به سیاست‌های دولت سیزدهم در رفع موانع تولید امیدوارم هستم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی در پاسخ به این پرسش که انتظار انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی از رئیس دولت سیزدهم چیست؟ گفت: در سالی که تولید محور اصلی اقتصاد عنوان شده، باید موانع آن رفع شود مطالبه ما از دولت این است که بستر تولید و حمایت از تولید را در الویت قرار دهد. کارخانه‌های تولیدکننده باید بتوانند ایده‌های تولیدی خود را اجرایی کنند. در شرایط فعلی دست تولیدکنندگان بسته است، با این روند قیمت ارز، کارخانجات عمدتا به سودآوری فکر نمی‌کنند.

او تاکید کرد: مطالبه انجمن فرآورده‌های گوشتی از دولت سیزدهم این است که کسی را به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر جهاد کشاورزی انتخاب کند که به صنعت اهمیت بدهند و از صنعت و تولید حمایت کنند.

فلاحتی تصریح کرد: صنعت غذا صنعتی است که اگر مورد حمایت قرار گیرد می‌تواند بخش مهمی از مشکلات اشتغال و تغذیه جامعه را حل کند.