روز جهانی هات داگ؛ فست فود پرطرفدار

مهندس محمدرضا جمشیدی

روزهای جهانی در عصر حاضر، نقش مهم در موضوع روز کردن مفاهیم، معضلات و حتی فرهنگسازی مباحث گوناگون در اقصی‌نقاط دنیا ایفا می‌کند.
ارگان‌های بین‌المللی مهمی اقدام به نامگذاری روزهای جهانی می‌کنند، یونسکو، یونیسف، فائو، WHO و Unic بیش‌ترین عناوین را نامگذاری کرده‌اند و برخی روزهای جهانی نظیر روز سرطان، روز جهانی عدالت اجتماعی، روز جهانی محیط‌زیست، روز جهانی جوانان و… نیز مشترک از سوی همه ارگان‌ها اعلام شده است. روزهای جهانی را مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای نشان دادن جنبه‌های مهم زندگی و تاریخ بشر تعیین می‌کند و هر روز بین‌المللی به بسیاری از سازمان‌دهندگان، فرصتی برای سازماندهی فعالیت‌های مرتبط با موضوع روز فراهم می‌کند. روز جهانی غذا روز 16 اکتبر است که به پاس تأسیس سازمان فائو در سال 1945 نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود و در اقصی‌ نقاط جهان برنامه‌هایی درخصوص امنیت غذایی، تغذیه جهانی و مراقبت از زمین تدارک دیده می‌شود.
روز جهانی هات داگ یکی از روزهای مهم به‌خصوص در آمریکا و اروپا است که 17 جولای امسال (سومین چهارشنبه جولای) برای یکصد و هشتمین بار در میان طرفدارانش جشن گرفته شده است.
سوسیس به‌عنوان جزو اصلی هات‌داگ از قدمت طولانی برخوردار است و شواهد تاریخی نشان می‌دهد در تمدن‌های باستانی نظیر بابلی‌ها، مصری‌ها و چینی‌ها نیز شناخته شده بوده است. مهد سوسیس‌های مدرن آلمان است و در طول قرن نوزدهم، مهاجران آلمانی این سوسیس را به آمریکا آورده‌اند.
در سال 1987 میلادی در شهر فرانکفورت تولد 500 سالگی هات‌داگ جشن گرفته شد، چون سوسیس فرانکفورتر در سال 1487 میلادی در این شهر درست شده، یعنی درست سه سال قبل از اینکه کریستوف کلمب برای کشف قاره‌های جدید دل به دریا بزند.
بنابر برخی روایت‌ها انجمن قصابان، سوسیس فرانکفورتر را اختراع کردند و چون متوجه شباهت آن به سگ داشهوند (سگی پاکوتاه از نژاد آلمانی شدند) سوسیس داشهوند هم به آن اطلاق می‌شده است.
برخی روایت‌ها هم وین اتریش را مخترع هات داگ می‌دانند و به‌همین دلیل در اتریش به آن هات‌داگ «وینر» گفته می‌شود. به‌هرحال «هات داگ» یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین غذای فست‌فودی در کشور ما نیز به‌شمار می‌رود و حجم وسیعی از خطوط تولید فرآورده‌های گوشتی را به خود اختصاص داده است.
گروه رسانه‌ای «اقتصادسبز» به مناسبت روز جهانی هات‌داگ و با همکاری انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران به واسطه اهمیت تولید محصولات فرآورده‌های گوشتی با کیفیت و سالم در کشور و حمایت از تولیدکنندگانی که با رعایت سخت‌ترین ضوابط و زیر نظر دستگاه‌های نظارتی مبادرت به تولید می‌کنند، مبادرت به انتشار ویژه‌نامه‌ای با عنوان روز جهانی هات‌داگ کرد که امید است مورد قبول واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *